Genforeningsstenen

Nationalbankdirektør Johs. Lauridsen nåede inden sin død i 1920 at bestille Genforeningsstenen hos Hansen Jacobsen. Symbolsk afrundes anlægget på en kæmpehøj, som Lindbergstenen starter på en bronzealderhøj. Stenen er en del af en større blok fra Læborg. To andre dele står henholdsvis til minde om dem, som frimenigheden i Rødding mistede under 1. verdenskrig, og som gravsten for H.F. Feilberg ved Askov Kirke. Sønderjylland er fællesnævneren: Mindestenen ved at stå i Rødding, Feilbergstenen fordi han efter 1864 måtte søge nord for Kongeåen og Genforeningsstenen for at markere samlingen – et sluttet kredsløb! Lindberg-, Krüger- og Magnusstenen samt Modersmålet er sat med front mod syd. Ved Genforeningen var der ikke længere behov for protest, og teksten står mod nord. Verset siges at være skrevet af Hansen Jacobsen. Indramningen er i slægt med Jellingestenens vikingeslyng krydset med tangformer og århundredeskiftets Skønvirke. Kai Hoffmann var en bekendt af billedhuggeren. Stenen blev indviet den 15. juli 1920 under overværelse af Kong Christian den X og Dronning Alexandrine.

• Produktion: Vejen Kunstmuseum
  • Foto: Pernille Klemp, Designmuseum Danmark
  • Tekst: Teresa Nielsen, museumsleder.