Georgia la Cour & Knud H. Pedersen

Georgia la Cour (1844-1930) blev præget for livet, da hun i 1866 var på den første pigeskole i Askov. Hun drev skole ved Odder og arbejdede 1871-74 hos Cornelius Appel i Rødding. Dér mødte hun Knud H. Pedersen (1845-1922), der også havde været på Askov. Hans private danskundervisning huede ikke tyskerne. De giftede sig i 1874. Deres støtte til de dansksindede blev en fri skole nord for Kongeåen. I samråd med Skibelundforening­en opførtes den i Krattet i tiåret for 1864-nederlaget. Fra 1884 skulle børnene syd for Kongeåen i tysk skole, hvorefter Skibelund blev Danmarks første grænseefterskole. Den fik stor betydning gennem ægtefællernes engagement og trives fortsat – nu som idrætsefterskole. Georgia la Cour havde en god pen og udgav i 1904 ”Skibelund og dets Mindesmærker” og i 1905 ”Mindeblade om Cornelius Appel”. Stenen er hugget af Hansen Jacobsen, verset er Sv. Grundtvigs. Stenen blev afsløret den 9. juli 1938 og er skænket af gamle elever.

• Produktion: Vejen Kunstmuseum
  • Foto: Pernille Klemp, Designmuseum Danmark
  • Tekst: Teresa Nielsen, museumsleder.