Peder Larsen & Claus Dall

De to første sten i kredsen om Festpladsen minder om et par personer med helt særlig tilknytning til stedet. Den velhavende gårdejer og lægprædikant Ole Peder Holm Larsen (1802-93) var fortaler for kirkelig frihed. På Donsgaard ved Kolding, hvor der også er rejst et minde om ham, holdt han høstfester og møder, der omfattede bespisning og foredrag af kirke- og højskolefolk. Som giver af Lindberg-stenen blev Peder Larsen indirekte årsag til grundlæggelsen af Skibelundforeningen. Med sit indgående kendskab til egnen var det Claus Dall (1814-72), der anviste festpladsen, hvor man på lånt jord fra 1865 holdt de første højskolegrundlovsmøder efter flytningen af verdens ældste højskole fra Rødding til Askov. De to mindesten har blot kortfattede tekster hugget af en stenkløver. I 1870’erne var det en markant bedrift at få dem slæbt op sydfra. Det foregik ved hånd- og hestekraft, og har krævet tør, fast jord, så hestene ikke sank i. Symbolsk er stenene hentet syd for Kongeåen i Københoved, hvor en kreds af Skibelundforeningens medlemmer var bosat. Med fuldt overlæg er den største sten viet til den beskedne Claus Dall, der efter sigende gik under navnet Lille Claus.

Stenene blev indviet den 5. juni 1877.

• Produktion: Vejen Kunstmuseum
  • Foto: Pernille Klemp, Designmuseum Danmark
  • Tekst: Teresa Nielsen, museumsleder.