Jacob & Ingeborg Appel

Stenen er fra Hundsbæk Plantage, som Skibelundforeningen havde part i. Sønderjydsk Skoleforening, Sprogforeningen og Dansk Skoleforening for Flensborg og Omegn ville mindes Jacob Appel (1866-1931). Han gik på Skibelund Friskole, på Askov Højskole, på Polyteknisk Læreanstalt og kaldtes i 1890 til Askov som lærer og ægtede året efter Schrøders datter. 1906-28 var ægteparret forstandere. Appel sad i Skibelundforeningens bestyrelse fra 1910 og var formand 1921-28. Gennem foreninger og udvalg prægede han dansk skole- og kirkepolitik. Han var minister for kultur 1910-13, for undervisning 1920-24 og for kirke 1922-24. I fortrolighed med egnens vilkår sikrede ”de appelske skolelove”, at dansktalende syd for grænsen fik dansksproget skole og vice versa. Da Ingeborg ­Appel (1868-1948) døde, ville man sætte et selvstændigt minde over hendes trofaste arbejde for egnen, for kvindegymnastikken og kyndig ledelse af højskolen. Det endte dog med, at man i 1960 på stenen slettede foreningernes navne, og der mindes ægtefællerne under ét. 1944-teksten er sat af Askovkunstneren Hermod Knudsen. Stenen blev indviet på Jacob Appels fødselsdag den 23. april 1944 og Ingeborg Appel blev tilføjet i 1960.

• Produktion: Vejen Kunstmuseum
  • Foto: Pernille Klemp, Designmuseum Danmark
  • Tekst: Teresa Nielsen, museumsleder.